fredag 6. juni 2008

FORDYPNINGSOPPGAVE

Dette er min forside til denne oppgaven, lagde den før vi fant ut av at vi skulle legge oppgaven på bloggspot, JD er inisjialene mine. [ Johnny D......]

torsdag 5. juni 2008

Fordypningsoppgave våren 08

Navn: Johnny

Mitt tema:
Photoshop [cs2], redigere bilder og skape ulike og spennende effekter og finne ut mer om photoshop.

Fakta om mitt tema:
Adobe Photoshop er et avansert bilderedigeringsprogram fra Adobe Systems for rastergrafisk (bitmap) bildebehandling. Programmet ble opprinnelig utviklet for Mac OS, for redigering av skannede bilder. Fra og med Photoshop 3 (november 1994), kom Photoshop også for operativsystemet Microsoft Windows. Senere kom også versjoner til IRIX og Solaris.
Photoshop regnes av mange som det fremste profesjonelle verktøyet for digital bildebehandling og er markedsleder innen kommersiell bildebehandling. Dette har mange årsaker, men blant annet har Photoshop et avansert system for fargeseparering, pantone-farger og fargestyring. Når en formgiver sender et bilde til sitt trykkeri kan vedkommende lagre med en standard fargeprofil som trykkerens programvare så kan lese og forholde seg til, slik at fargene blir korrekt gjengitt.
Opprinnelig var programmet beregnet på å lage bilder som skulle trykkes på papir. I de senere år har Adobe også utviklet programmet med sikte på utgivelse for Internett. Det følger med et eget program Adobe Image Ready, for ytterligere klargjøring av bilder som passer og er optimalisert for Internett.
I dag kan Photoshop leveres i en programvarepakke sammen med InDesign, Illustrator og Acrobat. Denne pakken kalles Adobe Creative Suite.
[Wikipedia:http://no.wikipedia.org/wiki/Photoshop]

Teknikk og Materialer:
Bruker pc og Photoshop cs2.
Jeg bruker Google[bakgrunner,tattoo's og andre bilder.] og youtube for å få ideer og kunskaper til photoshop.

Fakta om Teknikk:
Photoshop er et redigerings/ tegne programm som man kan redigere bilder du har på dataen eller lage ditt helt eget bilde.

Markedskunnskap, trenger vi dette produktet?:
Dette programmet er et veldig viktig programm,nyttig og enkelt, brukes av mange proffe til reklame , tattoovering studio og på veldig mange skoler.
Veldig mange bruker photoshop, fra firmaer til privat.


TIPS: Trykk på de "Redigerte" bildene for å se dem mer detaliert og i større format.

Desert Drift




Dette er et bilde jeg har satt i sammen av 3 bilder [ bilen-Bakgrunn-støv] , jeg har skiftet ut fargen på bilen , det røde til gull/bronsje og samme med eksospotta[det som skinner i den].
Jeg har skiftet ut felgene og bakgrunn ,lysstyrke med bilder jeg fant på nettet.
jeg er meget fornøyd ,jeg har plasert støvet bak begge hjulene så det ser mer ekte ut.



Fighter in storm










Dette er et bilde som består om 2 bilder, jeg valgte kickboxern fordi jeg driver med kickboxing.
Jeg har klipt inn og justert størrelse på kickboxern og jeg har justert farger på bakgrunnen.
Dette er også min Forside til Portofolio oppgaven.

Tattoo "black a White"


Før................................................Etter

Her har jeg plasert inn en tribal ørn på skulderen til " Vin diesel" .

Tattoo "color"


Før...............................................Etter

Dette er vin diesel som jeg har satt en tattoo på, dette er den samme tattoo'n på begge sider men jeg klipte ut en liten del på den høyre armen. jeg så en film på youtube sammen med ina for å finne ut dette trikset.

Gult er kult


Før.....................................Etter

Her har jeg brukt metoden som jeg bruker når jeg skifter øyn farge til å skifte brille farge og leppefargen.

Let me out


Før...............................................Etter
Her har jeg sett på en Youtube film om hvordan jeg byttet øynfarger og det funket "fett" , jeg syntes det ble rart med rødt øye og brunt rundt så jeg skiftet alt til rødt.
la til skrift "let me out" siden det er en hånt som prøver å komme seg ut av øyet.

Slangeskinn


Før ............................................etter

Her har jeg bare eksperimentert i håp om å finne en måte å skifte skinn farge på en slange og jeg syns selv at det ble bra og jeg liker den fargen. jeg skiftet også øyne men ,det synes ikke veldig bra.

fredag 30. mai 2008

Pimp My Butterfly


Før ..................................................Etter


Her har jeg skiftet fargen til sommerfuglens vinger til lilla og rosa.Ikke det vanskligste man kan gjøre men det ser bra ut hvertfall.

mandag 10. mars 2008

Sammendrag impulser Kap:7

Fra 1894 var det mest leste kunsttidsskriftet i europa The Studio,funnet opp og redigert av William Morris.
Tidsskriftet The Studio blir ofte nevnt i sammenheng med interiør-dekorasjonene til Karin og Carl Larsson på Sunborn i Dalarne i Sverige.Dalarne ble sett på som hjertet i Sverige,fordi det var der vi fant den opprinnelige folkekunsten.derfor hadde mange svenske kunstnere slått seg ned der.
Karin larsson var utdannet maler,men hennes kontakt med nye strømninger og ideer kom gjennom brevskriving og besøk fra kunstnervenner ,og kanskje først og fremst * The Studio * . dette ga henne ideer til å forme et personlig uttrykk som bygde på naturen rundt henne,folkekunsten i Dalarne, kunstbøker og sist,men ikke minst Morris´ tidsskrift.

Dette er Karin Larsson i atelieret.
Bilde heter:Azalea og er malt av Carl Larsson i 1906

I Danmark ble det opprettet en forening som gikk i navnet
Dansk Skønvike. Denne foreningen var direkte inspirert av William Morris og
Art and Craft-bevegelsen. Også i Danmark ble dansk folkekunst en sterk inspirasjonskilde,sansen for et vakkert og helhetlig interiør er avhengig av flere forskjellige fagfolk. Rundt 1900,i københavns rådhus var det møbel designeren Martin Nyrop som fikk ansvaret å designe møblene.
Maleren Gerhard Munthe hadde fra 1896 til 1899 hatt hovedansvaret for utformingen av den nye utgaven av Snorres Kongesagaer .han hadde lenge vært svært interessert i det han mente var typisk for vår gamle historie.
Gerhard var opptatt av rikdommen i eventyr,folkeviser,sagn og histoier. Gerhard ville at hans kunst skulle bli helt norsk,med utgangspunkt i gamle bildetepper fra 1600 til og med 1700tellet tegnet han mønstre for en ny type bildevev,som ble utført av kvinnelige vevere. mange av disse damene fikk utdannelsen sin gjennom husflids bevegelsen.
På slutten av 1800 ble det grunnlagt kunstindustrimuseer rundt omkring i Norge:
#Kunstindustrimuseet i Kristiania:1876
# Kunstindustrimuseet i Bergen:1887
# Kunstindustrimuseet i Trondheim: 1893
Disse museene bygde på mange av de ideene som William Morris sto for,ved at de hadde en klar målsetting om å drive opplæring av kunsthåndverk.
Lærere og elever ved trekjæringskolene rundt om i landet var opptatt av gamle norske forbilder,det var også møbelsnekkerne.
I Spisestue møblement laget i Kristiania (Oslo) i 1897,kan vi se disse forbildene. Møblene er tegnet av tidenes store arkitekter,Henrik Bull, og er utført av mange forskjellige snekkermestere .Dette vakte stor oppmerksomhet på utstillingen i stockholm i 1897,og vant gullmedalje på verdensutstillingen i Paris 1900.

torsdag 14. februar 2008

Modul 5 Prosjektuke.



Nå er uke 6 over og da er det jo sånn at vi skal lage en blogg.




Jeg viste ikke helt hva jeg skulle lage men jeg skulle lage noe til *Interiør og utstillings design*




så da tenkte jeg at jeg skulle lage et møbel.




Jeg kom opp med ideen TV-bord ,Simon og jeg jobbet begge med Interiør og utstillings design så da kunne vi hjelpe hverandre litt. Vi måtte finne 2 mål og en problemstilling og Joakim måtte godkjenne det før jeg kunne starte.Jeg fikk hans godkjenning og jeg kunne bare starte,først fant jeg litt insperasjon på Internett-nermere sagdt Google(bilder).
Jeg Fant et Tv-bord av glass jeg besttemte meg for at den skulle jeg ha.

Siste dagen kom jeg hadde bearbeidet skisser og jeg kom opp med glass designet,men jeg skulle lage produktet i Kapa papp så jeg ville ikke farge det lyseblå fordi det hadde blitt rart,jeg fant ut at Rød passet den fomren ypperlig.

Problemstilling:-Hvordan Designe mitt eget funksjonelle Tv-bord?uten at det er åpenbare hyller på produktet.
~*Skisser*~




~*Sluttprodukt*~

















onsdag 23. januar 2008

mandag 21. januar 2008

Bloggelogg

Blogg

Fordeler - Ulemper
-------------------------------------------------------------------------------------------------
¤Raskt å skrive - ¤Data prob
¤Trenger ikke blyant - ¤Leamus
¤Forstårlig skrift - ¤Hodepine
¤Retter skrive feil - ¤Alle ser det du skriver
¤kan gjøre flere ting - ¤Avhengig av internett
på en gang



Logg
Fordeler - Ulemper
-------------------------------------------------------------------------------------------------

¤Ikke avhengig av internett - ¤Mye styr
¤skrive trening - ¤Kan rotes bort
¤er sikker på at det blir levert - ¤trenger mye utstyr
- ¤utydelig skrift på enkelte


Min Mening-Johnny-1Dhb

første innlegg

Johnny


Går bjørkelangen vidergående skole(BVS)
første året Design & Håndverk (1DHB) ..
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal bli.
jeg opprettet denne bloggen til skole arbeid..